MAKE IT IDIOT

Paris - 2003

MAKE IT IDIOT

For those that can see, reading braille only...

Prosaic mosaic, made of tiles of an old public water tank left abandoned.
"Make it silly", which can be understood as much in the sense of "do something silly" as by "do it, silly! "

These are questions about waiting, the quest for an improbable action, an impossible human contact, a flash of light (of any interaction, of recreating an entirely different work ..) that will never come and which tightened the grip on the human relationship and its sociability.

Through a mosaic visible but illegible, since written in Braille but not readable by the blind (impossibility of tactile differentiation of the tiles) nor by those who can see (except the tiny percentage of those seeing yet knowing braille ...).

Desperate attempt, but full of hopes of introducing within the conventions of a predictable daily routine, an extraordinary reaction, or at least an action, and replace the contempt, the absence, by the hope of a poetry, a spark of life.

It was necessary to recreate the equivalent of this common feeling, of an extraordinary expectation.
It had become important to transfigure not this waiting, but this nothingness that caresses the wait, this moment that does not come and will never come, and more so, still the ridiculous idea of a tiny probability of an extraordinary.

As Paul Valéry said, "poetic creation is the creation of expectation".
Recreating a deliberately absurd situation, more than a situation of waiting, create a situation of failure.

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MAKE IT IDIOT

Uniquement pour les voyants lisant le braille...

Mosaïque prosaique, faite de carreaux d’un ancien bac d’eau public laissé à l’abandon.
« Make it idiot », qui peut se comprendre autant dans le sens de « faites quelque chose d’idiot » que par « fais le, idiot ! »

Il s’agit là de questionnements sur l’attente, la quête d’une action improbable, d’un impossible contact humain, d’une fulgurance (une action quelconque , recréer une oeuvre tout autre..) qui ne viendra jamais et qui ressert l’étau sur le relationnel humain et sa sociabilité.

Par le biais d’une mosaique visible mais illisible, puisqu’écrit en braille mais n’étant lisible ni par les aveugles (impossibilité de différenciation tactile des carreaux ) ni par les voyants ( sauf voyant lisant le braille...).

Tentative désespérée mais pleine d’espoirs d’introduire dans les conventions d’un quotidien prévisible, une réaction hors norme, du moins une action, et remplacer le mépris, l’absence, par l’espoir d’une poésie, une étincelle de vie.

Il fallait recréer l’équivalent de ce ressenti commun, d’une attente extraordinaire, il était devenu important de transfigurer non pas cette attente, mais ce rien qui caresse l’attente, ce moment qui ne vient pas et ne viendra jamais, et plus encore l’idée ridicule d’une probabilité infime d’un extraordinaire.

Comme le disait Paul Valéry, «La création poétique, c’est la création de l’attente».
Recréer une situation volontairement absurde, plus qu’une situation d’attente, créer une situation d’echec.

©Sacha Morzy

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