2010-2015
« 20/08/10 - 00 : 22 - 00 : 24 AM »
black ink printed on three sheets of plexiglass
87 x 65 cm, 127 x 95 cm, 132 x 99 cm
« 19/08/10 - 1 : 41 - 1 : 42 - 1 : 43 AM »
black ink printed on three sheets of plexiglass
76 x 101 cm, 85 x 114 cm, 126 x 95 cm
« 19/08/10 - 2 : 22 - 2 : 23 - 2 : 24 AM »
black ink printed on two sheets of plexiglass
87 x 65 cm, 127 x 95 cm, 132 x 99 cm
« 25/03/12 - 03 : 52 - 04 : 03 AM »
black ink printed on three sheets of plexiglass
80 x 60 cm, 90 x 67 cm, 100 x 75 cm
« 01/04/12 - 03 : 46 - 03 : 47 AM »
black ink printed on three sheets of plexiglass
40 x 30 cm, 45 x 34, 50 x 38 cm
« 17/05/14 - 22 : 01 - 22 : 03 PM »
black ink printed on two sheets of plexiglass
93 x 130 cm, 130 x 93 cm
« 17/05/14 - 21 : 50 - 21 : 53 PM »
black ink printed on two sheets of plexiglass
75 x 100 cm, 100 x 75 cm
« 17/05/14 - 22 : 09 - 22 : 10 PM »
black ink printed on two sheets of plexiglass
75 x 100 cm, 100 x 75 cm
« 01/06/14 - 21 : 25 - 22 : 11 PM »
black ink printed on two sheets of plexiglass
90 x 120 cm, 120 x 90 cm
« 30/08/14 - 00 : 34 - 00 : 35 AM »
black ink printed on two sheets of plexiglass
75 x 100 cm, 100 x 75 cm
Series of digital photographies, printed on plexiglass, allowing, allowing to see several instant of a particular moment.
Willingly intimate and dark, this series directly refer to the first tests of the beginning of photography such as « point de vue du gras », and the first results and experiences of Joseph Nicéphore Niépce, where the rudimentary tools were involving long time exposure to capture the light, as well as references to paintings of the classical and romantic era, and to the very definition of photography.
In the strict sens of its definition, photography, - from the greek word « photos » - that uses light, and « graphein » - paint. In that sense, it is truly about painting with light.
But if the use of digital tools is undeniable , it is the intimate and pictural nature of those work that is highlighted.
Far from trying to reproduce the fragmentation of movements such as experienced by Muybridge, this work is about capturing those infinitesimal vibrations, movements, that gives to a moment this state of grace.
Familiar fictions, commun memories, mental projection, phantasmagoric imagerie, cerebral snapshots, retinal residuals, rusted by memory, altered by movement and time, shaded, and captured in a gloom.
Reflexion of lost moments, lost in a neurologic insanity, where the fainted light come caresses those familiar, intimate, ghostly, transitory, melancholical, silent images, yet filled with this noise, digital noise, where the emptiness of the room still whisper with silent roar.
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Série de photographies numériques, imprimées sur plexiglas, permettant de voir plusieurs instants d’un même moment.
Volontairement sombre et intimiste, cette série empreinte directement aux premiers essais de la photographie du début du siècle dernier, tels que le «Point de vue du Gras», le premier résultat d’une expérience de Joseph Nicéphore Niépce, où les outils rudimentaires imposaient un temps de pose et de capture de la lumière incroyablement long, ainsi qu’aux peintures classiques (drapés), romantiques et à la définition même de la photographie.
Dans le sens strict du terme photographique - photo du grec « photos - qui utilise la lumière », et graphie, du grec «graphein - peindre», il s’agit de peindre avec la lumière. Mais si l’utilisation de l’outil numérique, est indéniable, c’est bien le caractère picturale et personnel qui se dégage de ces oeuvres et qui se trouve au centre de la série.
Loin de vouloir reproduire la décomposition des mouvements à la muybridge, il s’agit de capturer d’infimes agitations, mouvements, donnant au moment cet état de grâce.
Fictions familières, souvenirs communs, projection mentale, imageries fantasmagoriques, instantanés cérébraux, résidu rétinien, rouillé par la mémoire, altéré par le mouvement et le temps, moiré, saisi dans une semi obscurité.
Réflexion de moments perdus dans la folie neurologique, où la faible lueur vient caresser ces images familières, intimistes, éphémères, fantomatiques, mélancoliques, silencieuses et pourtant pleines de ce bruit, bruit numérique, où le vide de la pièce continue de murmurer d’un grondement silencieux.
©Sacha Morzy